Viime lauantaina kohtasin taas uusia valokuvausihmisiä Tampereella. Photo Do -yhdistys halusi järjestää jäsenilleen koulutusta Helsingin ulkopuolella ja siksi päädyttiin Tampereelle. Päivän teemamme oli lisää valoa studiokuviin.
Itse en tiennyt aiemmin paljonkaan Photo Do:sta, mutta nyt pitää ottaa selvää 🙂 Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja kannattaa tutkia tarkemmin. Vai mitä sanotte yhdistyksen omasta esittelystä:
“Jäsenille suunnatun ohjelman tarkoituksena on elävöittää valokuvakulttuuria, ja kirvoittaa keskusteluja. Yhdistys järjestää luentoja, keskusteluja, kohtaamisia, työpajoja, kursseja, työryhmävetoisia projekteja, portfoliokatselmuksia, festivaalimatkoja, festivaaleja, seminaareja, kilpailuja, näyttelyitä sekä muuta aiheeseen liittyvää toimintaa vuosittain vahvistettavan toimintasuunnitelman mukaisesti. Yhdistys voi myös tuottaa myös julkaisuja. Yhdistys pyrkii toiminnallaan vahvistamaan dokumenttivalokuvauksen ja -kuvaajien sekä kuvajournalismin näkyvyyttä.”
Ekassa demossa tein yksinkertaisen valaisun. Tavoitteena oli klassinen, pohjoisikkunamainen ja valokuvauksellinen valo. Mm. ihailemani valokuvaajaguru Irving Penn on tullut tunnetuksi tästä tyylistä. Hän on tehnyt upeita henkilökuvia tällä tyylillä 🙂
(1) Päävalo: studiosalama + valonmuokkaajana kiiltävä, hopeinen sateenvarjo (105 cm)
Suurikokoisella valonlähteellä sain laajalle leviävän valon. Valitsin kiiltäväpintaisen sateenvarjon siksi, että sain mallin kasvoista esiin enemmän pinnan struktuuria.
(2) Täytevalo: studiosalama + sateenverjoheijastin (90°)
Täytevalo oli suunnattu taaksepäin ja se osoitti osittain takaseinään ja osittain kattoon. Yleisvalo vaalensi kuva-alan varjokohtia.
(3) Musta varjostin
Tämä studio oli riittävän suuri ja sen seinät olivat tummat, joten mustaa varjostinta ei todellisuudessa olisi tarvittu. Laitoin sen kuitenkin paikoilleen havainnollistaakseni sen vaikutusta varjopuolen ja erityisesti kasvojen viimeisimmän ääriviivan tummenemiseen.
(4) Valkea heijastin (Lastolite TriGrip 75 cm)
Heijastimella vaalensin mallin kasvojen tummiksi jääneitä varjokohtia. Koska lopullisesta kuvasta tuli mustavalkoinen, käytin valkeaa heijastuspintaa. Värikuvassa olisin käyttänyt kulta-hopeaa pintaa varjojen lämmittämiseksi.
(5) Harmaa tausta
Tässä kuvassa toin taustan poikkeuksellisesti lähelle mallia. Tein tämän siksi, että valaisin päävalolla sekä mallin että taustan.
Kiitos Timolle taustan pystyssä pitämisestä 🙂
Seuraava demo oli minusta hyvä osoitus kurssilaisten aktiivisuudesta. Eräs osallistujista sanoi, että heillä on käytössään Elinchromen neliömäinen 44-senttinen valomuokkaaja (uusi versio näyttää tältä) ja kysyi, kuinka sitä voisi käyttää monipuolisesti.
Tavoitteena oli demossa havainnollistaa, kuinka valaistaan kovalla valolla, mutta kuitenkin niin, että malli pystyy liikkumaan jonkin verran. Tähän juuri suurikokoisempi valonlähde on vastaus.
(1) Päävalo: studiosalama + valonmuokkaajana Elinchromen 44 cm neliömäinen metalliheijastin, hunajakenno ja 44 cm ladonovet
(2) Täytevalo, samoin kuin ed.
(3) ja (4) Korkovalot: studiosalama + striplite, n. 50 x 180 cm (molemmilla puolilla sama)
Otin molemmista stripeistä pois niiden päällä olevat diffuusiokankaat, jotta niiden tuottama valo muuttui kovemmaksi.
(5) Tumma taustakartonki
Jätin taustan valaisematta.
Johtohässäkkä näyttää… Canon EOS 6D toimii langattomasti läppärin kanssa ja näyttää livekuvaa mallille, joten hänkin näkee koko ajan.
Samalla kamera on video out -johdon kautta kiinni erillisessä näytössä, joka näyttää samaa livekuvaa. Kurssilaiset saivat vain istua rennosti sohvalla ja katsella, mitä tapahtuu 🙂 Minusta tosi siistiä ja toimivaa 🙂 Vielä kun studiosalamat toimisivat ilman johtoja… (Kuvat: Outi Aro).
Tähän kuvaan pienensin päävalon vielä pienemmäksi. Suurin piirtein kasvojen kokoisella valonlähteellä valaistaesssa mallin kasvoja, mallin on pysyttävä lähes paikoillaan, jotta valo on siellä, mihin se halutaan.
(1) Päävalo: studiosalama + valonmuokkaajana standardiheijastin, hunajakenno (8°) ja 44 cm ladonovet
(2) Täytevalo, samoin kuin ed.
(3) ja (4) Korkovalot, samoin kuin ed.
(5) Taustavalo: studiosalama + standardiheijastin ja hunajakenno (n. 30°)
Tein taustaan valogradaation rajaamalla valon hunajakennon avulla.
(6) Tumma taustakartonki
Välillä tutkimme, kuinka tehdään valosta läikikästä ja elävää. Käytössä jälleen pakkauspahvi. Tätä samaa pahvia käytin Valo ja valaisu -kirjan kuvissa, joten hyvin on kestänyt 🙂
Tein vielä toisen yhden valon demon ja havainnollistin siinä valon rajaamista siinä tapauksessa, ettei käytössä olekaan tehdasvalmisteisia valon rajaimia. Tässä on käytetty pakkauspahvia, johon on tehty keskellä reikä. Kuvnkäsittelyvaiheessa jyrkensin varjokohtia tummemmiksi, koska se sopi mielestäni tähän tyyliin.
(1) Päävalo: studiosalama, ei valonmuokkaajaa
(2) Valonmuokkaaja erillisessä valojalustassa: pakkauspahvi, jossa pyöreä reikä
(3) Täytevalo, ks. ed
(4) Musta varjostin
(5) Valkea tausta, joka on niin kaukana, että se jää harmaaksi
Seuraavaksi tein osallistujien toiveesta valaisun, jossa malli voi liikkua vapaasti, ja johon voi helposti myös sommitella useamman ihmisen. Erityisesti Vanessa toivoi tätä, joten hän pääsi myös malliksi 🙂
Tästä bändistä tehtiin kuva, vaikkei sitä oltu vielä perustettukaan –Jussin mielestä mielenkiintoinen järjestys 🙂
Tässä kuitenkin tutkimme sitä, kuinka sommitellaan kuva-alalle useampia henkilöitä. Miten silloin huomioidaan irrotuksia, linjoja ja tärkeyksiä jne. Osa bändin jäsenistä päätyi lopullisessa kuvassa wanna be-osastolle, kun ei alettu muuttamaan kameran paikkaa kaikkien johtojen ja muiden härpäkkeiden takia 🙂
(1) Päävalo: studiosalama + valonmuokkaajana n. 60x60cm, neliömäinen tasovalo
(2) Täytevalo: studiosalama + striplite, n. 50 x 180 cm
Täytevalo on asetettu tällä kertaa vaakasuoraan. Päävalo ja täytevalo muodostavat leveän valopinnan.
(3) Hiusvalo: studiosalama + valomuokkaajana n. 1 x 2 m tasovalo
Hiusvalo tekee hyivn irrotukset kuvassa olevien vaatteisiin, esim. hartioiden kohdalla. Samalla se lisää kuvaan valollisuutta.
(4) Valkea heijastin, n. 1 x 2 m
Asetin heijastimen mallien eteen maahan, jotta se vaalentaisi mallien kasvojen varjokohtia
(5) ja (6) Taustavalot: studiosalama + standardiheijastin
(7) Musta varjostin
Laitoin tarkoituksella mustan varjostimen vain toisen taustavalon eteen vastavalosuojaksi. Koska mallien varjopuolella olevan taustavalon edessä suojaa ei ole, vuotaa sen valo hallitsemattomasti mallien kasvoihin.
Myös viimeinen demo lähti kurssilaisten toiveesta. Vanessa oli nähnyt kuvan, jonka tekotapaa hän pohdiskeli. Siinä samalla havainnollistin myös miten valaisuun vaikuttaa korkovalojen paikan ja kulman muutos.
Ensimmäisessä kuvassa korkovalot ovat lähes mallin takana ja niiden hotspot osoittaa suoraan kameraa kohti (valaisukulma malliin kapea).
(1) Päävalo: studiosalama + valonmuokkaajana n. 60x60cm, neliömäinen tasovalo (diffuusiokangas poistettu)
(2) Täytevalo: studiosalama + sateenvarjoheijastin
(3) ja (4) Korkovalot: studiosalama + striplite, n. 50 x 180 cm (molemmilla puolilla sama)
(5) Hiusvalo: studiosalama + valomuokkaajana n. 1 x 2 m tasovalo
(6) ja (7) Taustavalot: studiosalama + standardiheijastin
(8) Musta varjostin
(9) Kulta-hopea heijastin (Lastolite TriGrip 75 cm)
Tässä versiossa siirsin korkovalot mallin molemmille sivuille ja suuntasin hotspotit lähes mallia kohti. Jätin kokonaan pois päävalon.
Viimeisessä kuvassa korkovalot ovat edelleen mallin sivuilla ja päävaloksi lisäsin pienikokoisen valonlähteen.
Kiitos kaikki Photo Dolaiset –päivä oli aintoisa ja hauska. Kiitos myös Laura Tammistolle ja Kimmo Torkkelille. Studio Torkkeli on loistava paikka kurssien pitämiseen 🙂